Tips tegen vermoeidheid

Iedereen wil graag fit en gezond zijn. Als je fit bent, dan bruis je van de energie. Je kunt alles doen wat je moet doen en je houdt meer dan genoeg energie over voor alles wat je verder nog wilt doen.

Hoe komt het dat dit scenario voor de meeste Nederlanders een wensdroom blijft? Waar komen onze vermoeidheidsklachten vandaan en wat kunnen we eraan doen?

VERMOEIDHEIDSKLACHTEN VERHELPEN

Bij vermoeidheid spelen verschillende factoren een rol. Een aantal van deze factoren, zoals de komst van de winter, hebben we niet onder controle.  Acceptatie is dan de eerste stap. De tweede stap is om erop te vertrouwen dat de lente ooit terugkeert. Wat kunnen we nog meer doen?

  1. LICHT LEVEN – ZORG VOOR VOLDOENDE LICHT

Als de dagen korter worden, verdwijnt onze energie, tegelijkertijd met het licht. Helaas behoort een winterslaap niet meer tot de mogelijkheden van de moderne mens. We moeten doorgaan met presteren. Dit heeft grote invloed op onze energie, maar ook op onze stemming. Voor sommige mensen dreigt zelfs een winterdepressie. Denk dan eens aan een goede daglichtlamp.

Ga ook elke dag eventjes naar buiten toe, ook al is het nog zo koud en somber. Het buitenlicht is altijd nog ietsje sterker dan het licht binnenshuis. En natuurlijk denk je aan je vitamine D als de R weer in de maand is! Een natuurlijk supplement als Zen+ kan je ook helpen om je slaaphormoon te reguleren.

  1. LICHT DENKEN – HOUD OP MET PIEKEREN

Piekeren heeft nog nooit iemand geholpen. Het geeft je een misplaatst gevoel van controle en put je uit. Van piekeren word je heel erg moe. Train je 'denkspier' en leer positiever te denken. Dit geeft je energie. Sta bewust stil bij lichtpuntjes in je leven, hoe klein ze ook zijn. 88Herbs 5-HTP kan je net even dat zetje geven om positiever in het leven te staan.

  1. GOED ADEMEN – ZUURSTOF IS VAN LEVENSBELANG

Als je aan het barbecuen bent, wapper je met een krantje om de vlammen aan te wakkeren. De vlammen laaien hoger op, omdat ze meer zuurstof krijgen. Zo werkt het ook in je lichaam. Al onze lichamelijke processen verlopen beter wanneer ze meer zuurstof krijgen, bijvoorbeeld door beter adem te halen.

Let daarom eens beter op je houding. Door recht op te staan, te lopen en te zitten, vergroot je je longinhoud. Een simpele ademhalingsoefening is om 's ochtends drie maal diep adem te halen voor het open raam. Je bent dan meteen goed wakker.

Lichaamsbeweging stimuleert ook de opname van zuurstof in je bloed. Speciaal om de zuurstofopname te bevorderen, heeft Kenneth H. Cooper in de jaren zestig van de vorige eeuw aerobics ontwikkeld, maar wij kennen dit natuurlijk beter door de trainingsprogramma's van Jane Fonda.

  1. GOED SLAPEN

Zowel je lichaam als je geest hebben je slaaptijd nodig om te herstellen. Slapen is dus geen verspilde tijd. Probeer je eigen ritme te vinden, want wat voor de een werkt, kan voor de ander helemaal fout zijn. Als je 's ochtends altijd wakker wordt, kan het zijn dat je last hebt van apneu. Je ademhaling stokt dan even, waardoor je onrustig slaapt of zelfs meerdere malen wakker wordt. Overleg in dit geval met je huisarts.

  1. JEZELF VERWENNEN

Net zoals slapen is het ook geen overbodige luxe om jezelf eens te verwennen. Trakteer jezelf eens op een saunaatje, een massage of een schoonheidsbehandeling. Hier kikker je meteen van op!

  1. ZORGEN VOOR VOLDOENDE VITAMINEN EN MINERALEN

Ons hedendaagse eten is helaas niet meer zo rijk aan voedingsstoffen als het zou moeten zijn. Daarom kunnen er tekorten ontstaan aan mineralen en vitaminen. Als je deze tekorten aan wilt vullen, kan je het beste kiezen voor natuurlijke supplementen zoals het supplement Rhodiola die in harmonie werkt met je eigen lichaam en geest, en die je direct meer energie geeft.

Heb je nog meer informatie nodig? Mail dan naar de Vitamineman voor een persoonlijk, individueel advies op contact@vitamineman.nl


Oudere post